Îți garantează sexul un somn mai bun?

Când vine vorba de sănătate, există anumite sfaturi pe care toată lumea ar vrea să le urmeze!  Consumul de alcool poate fi bun pentru organism? Vreau și eu! Pauzele de cafea te fac mai productiv? Daaaa, te rog, te rog! În materie de sex, știm deja că beneficiile pentru sănătate sunt multe (arde calorii, reduce stresul și ridică rezistența la durere – am mai povestit despre asta!), dar oare te poate ajuta să dormi mai bine? Din fericire, oamenii de știință sunt, încă o dată, de partea ta și îți dau răspunsul dorit: „la naiba, bineînțeles!”!

Sexul te ajută să eliberezi endorfine

Se pare că sexul nu numai că te poate ajuta să adormi mai repede, ci îți poate îmbunătăți și calitatea generală a somnului. Oamenii de știință consideră că eliberarea de hormoni care are loc în timpul sexului (oxitocină, dopamină și vasopresină, printre alte substanțe chimice numite endorfine, care te fac să te simți bine) îți induc o adevărată „strălucire” post-climax, pe care un studiu avizat a găsit-o asemănătoare cu efectul unei injecții cu heroină.

Oxitocina ajută la reducerea stresului, în timp ce dopamina joacă un rol important în „centrul de recompense” al creierului – combinație ce te face să te simți extrem de bine. Și chiar dacă acești hormoni nu îți induc o senzație clară de somnolență, faptul că te simți mai relaxată și un pic mai fericită cu siguranță te va ajuta să adormi mai ușor. „Studiile pe animale au asociat vasopresina cu somnolența”, afirmă neurologul Nicole Prause, CEO la Laboratoarele Liberos . „Oamenii beneficiază de același nivel crescut al vasopresinei atât în timpul excitării sexuale, cât și, de asemenea, la orgasm”.

Aceasta înseamnă că vasopresina (care joacă un rol major în controlul stresului din organism) te-ar putea ajuta, de asemenea, pentru a resimți somnolența Adăugă la aceasta și faptul că eliberarea de serotonină și prolactină face mai puțin probabil ca organismul tău să fie gata rapid pentru o „a doua rundă” (la bărbați efectul este mai evident!), așa că, logic, vei fi extrem de tentată să tragi un pui de somn după sex. Potrivit unui studiu recent despre sex ca terapie de somn, realizat de Michele Lastella, profesor la Institutul Appleton pentru Științe Comportamentale din cadrul Central Queensland University, mai mult de 60% dintre persoanele care au atins climaxul în timpul sexului, înainte de ora de culcare, au raportat o calitate generală a somnului mai bună. Cu toate acestea, deocamdată nu avem decât date preliminare – deci este bine să preluați informațiile cu un strop de reticență.

Relația dintre somn și sex funcționează în ambele sensuri

Sexul te ajută să adormi mai repede, spun cercetătorii, însă nu doar atât – relația este complementară: un somn bun îți poate crește substanțial libidoul. Potrivit unui studiu publicat în Journal of Sexual Medicine, femeile care au reușit să beneficieze de o oră suplimentară de somn peste noapte au înregistrat o creștere cu 14% a probabilității de a se angaja în activități sexuale. Iar dacă încerci să rămâi însărcinată, relația dintre sex și somn este mult mai importantă decât ai putea crede – cu trimitere, de această dată, la partenerul tău!

Menținerea unui nivel ridicat al testosteronului se poate face și prin mai multe ore de somn. Un somn adânc, sănătos și suficient ca timp poate îmbunătăți producția de spermatozoizi și șansele de concepție”, spune Greg Sommer, cercetător la Sandstone Diagnostics și creatorul sistemului de testare a fertilității la bărbați Trak . Studiile care leagă tulburările de somn de calitatea materialului seminal sunt, de asemenea, în fază preliminară – dar dovezile sugerează că un somn insuficient poate avea un impact negativ asupra sănătății spermei.

Funcționează și de una singură

Tot oamenii de știință spun că, practic, nu ai nevoie neapărat de un partener pentru a profita ca beneficiile sexului să se răsfrângă asupra calității somnului (și invers!). Potrivit studiului lui Lastella, cheia pentru un somn mai bun nu este doar sexul, ci orgasmul. Acest lucru înseamnă că masturbarea îți poate oferi multe din aceleași beneficii referitoare la somn și la ameliorarea stresului – astfel că, din fericire, un pic de iubire de sine poate face mult bine organismului.

Orgasmul este un comportament endogen extrem de sănătos și sigur, astfel că merită să îl încerci pe post de colac de salvare dacă te lupți cu insomnia”, spune Prause, ceea ce înseamnă că dacă te simți bine și te ajută să obții un somn de calitate, cu siguranță nu este un lucru rău (dar cu siguranță că e mai bine alături de partener). Dacă însă vrei să obții efectul maxim, cercetările arată că orgasmul cu un partener eliberează cu 400%  mai multă prolactină decât masturbarea. Și nu, aceasta nu este un lucru rău, ci înseamnă că organismul tău este mult mai mulțumit în timpul actului sexual decât atunci când te masturbezi.

Prin urmare, vestea bună este valabilă pentru noi toate – indiferent dacă avem un partener sau nu: somnul este un pretext important pentru a fi puțin mai active în dormitor.

Leave a Comment